איטום ביריעות ביטומניות​

מהן יריעות ביטומניות?

חשיבות האיטום המקצועי והמוצלח לבתים ולמבנים המשמשים למגורים, לעבודה, למסחר, לאחסון וכדומה היא רבה מאוד, ואפילו קריטית. קשה לתאר את החיים במבנים כאלו כאשר יש לתוכם נזילות, ואפילו הקלות ביותר. הן משבשות את מהלך החיים, ומשום כך, יש לבצע איטום לאזורים בבית ולכל הפתחים שבו. האיטום משתנה ממקום אחד למשנהו ויכול להיעשות במספר דרכים.

המקומות המועדים ביותר לחדירת מים הם, כמובן, הגגות השטוחים ולאחריהם, המרפסות החיצוניות. הסיבה לכך היא כי הם רחבי ידיים ואופקיים והגשמים היורדים עליהם עלולים  להצטבר וליצור שלוליות לאורך זמן. די בסדק קטן באיטום לקוי והמים ימצאו דרך לחדור אל תקרת החדר שמתחת. הבעיה הופכת לרצינית בימים גשומים רצופים כי אז גם אין שום דרך לבצע תיקון זמני. לכן, באיטום גגות ומרפסות חשופות יש צורך במתן תשומת לב ובהשקעת מחשבה רבה בפתרונות איטום חדשניים ומעולים.

מהו איטום באמצעות יריעות ביטומניות?

השיטה הטובה ביותר היא איטום גגות ביריעות ביטומניות. מדובר על יריעות מיוחדות המכילות חומר קשיח הנקרא ביטומן שנוצר בעת תהליך זיקוק נפט. הביטומן משוריין בסיבי פוליאסטר או סיבי זכוכית ומתווספים אליו פולימרים שונים התורמים לאלסטיות שלו. כל התוספים הללו מגדילים את יכולת ההתארכות של היריעה ומקטינים את הסכנה לקריעתה. בנוסף, משפרים את יציבותה לתהליכי בלאי ולפגעי מזג האוויר. את החומר עוטפים במעטפת חיצונית המספקת לו הגנה נוספת מפני פגיעות מכאניות. החומר עצמו עמיד לשינויי טמפרטורות קיצוניות ותכונות אלו מאפשרות לו איטום נהדר ויעיל. יתרון נוסף הוא בבלאי איטי שלו מה שמקנה לו עמידות לטווח שנים רב.  ניתן להשתמש בו גם לאיטום מרתפים וחדרים תת קרקעיים, לאיטום תחת מרצפות ועוד. ביריעות הנ"ל משתמשים גם לבריכות שחיה ומאגרי מים שם יש חשיבות רבה למניעת נזילות ואובדן מים יקרים. איטום תת רצפתי מאתגר מאוד מבחינת השקעת העבודה ומבחינת החומרים בהם נעשה שימוש וליריעות ביטומניות יש, במצבים אלו,  יתרון על שיטות איטום אחרות.

מדוע חשוב להשתמש ביריעות תקניות?

יריעות ביטומניות מיוצרות על ידי יצרנים ישראליים על פי תקן שמוכתב על ידי הרשויות. התקן מוטבע על היריעות עצמן ומומלץ לשים לב שהוא אכן רשום. קיימות יריעות מעולות מקומיות אבל ניתן גם לרכוש אחרות המיובאות מחו"ל. גם האחרונות נבחנות על ידי מכוני תקנים  טרם מתן האישור לשיווקן. מומלץ מאוד להקפיד על בחירת מתקין מקצועי המשתמש רק ביריעות תקניות. אלו מסוגלות להישמר היטב גם לעשר שנים ויותר. לשם השוואה, זפת תקנית, שהיא החלופה העיקרית לאיטום גגות, טובה לשימוש עד כ 3 שנים ויש צורך להלבינה מדי שנה. היריעות הביטומניות נחשבות לסוג האיטום המספק את התוצאה הטובה ביותר מבחינה מקצועית. עסקים, וחברות יעדיפו יריעות לאולמות ייצור במפעלים, לגגות קניונים ומגדלי משרדים, למרתפים ומקלטים ועוד. בבתים פרטיים רבים השיקול הכספי חשוב, ולכן, לרוב, יעדיפו שימוש בזפת תקנית לאיטום. יחד עם זאת, בבתים משותפים אחרים בהם יש ראייה כוללת ורצון לקבלת מוצרי איכות, ילחצו מנהלי וועד הבית לאיטום ביריעות ביטומניות העמידות לאורך זמן.

כיצד מתבצעת עבודת האיטום?

העבודה נעשית על ידי צוות עובדים מיומן המגיע לאתר העבודה במועד שנקבע עם בעל המבנה. היא מתבצעת למבנים חדשים, מבנים בתהליך שיפוץ ולמבנים קיימים בהם עולה הצורך בכך. את העבודה מבצעים לרוב בעונות היבשות. בעת בנייה, למשל, איטום ביריעות ביטומניות מהווה חלק מעבודות הגמר ועושים אותו באחד מהשלבים האחרונים. איטום בית חדש נחשב למורכב מאוד. קבלן האיטום חייב להתמצא בעבודות איטום סביב דלתות, משקופים, קירות עם אריחי שיש, מקלטים ועוד. הוא מספק פתרונות כוללים לכל פתח ומקום ועושה שימוש בחומרים איטום שונים בהתאם לצורך. בבנייה חדשה קיימות תכניות איטום מסודרות כולל מפרט עבודה ויש לעבוד על פיהם. אצל אנשים פרטיים הנושא פחות מורכב ועל הלקוח להתייעץ עם מומחה לאיטום לגבי שיטת האיטום המתאימה לכל מקום בבית. צריך לזכור, כי האיטום הנדרש איננו רק חיצוני אלא גם בתוך הבית. כך, בבתים עם שני מפלסים כאשר יש צורך לאטום את רצפת האמבטיה רווית המים. או איטום הנדרש בבתים משותפים בין קומה לקומה וכדומה. איטום לקוי בבתים משותפים הוא פתח למחלוקות העלולות להסתבך ולהעיב על יחסי שכנות טובים.

לאיזה סוגי גגות מתאימה היריעה הביטומנית?

הגגות המתאימים ביותר הם השטוחים והבתוליים וכאלו שהינם בעלי שטח רחב ועדיין לא נאטמו בשום צורה שהיא. העבודה בגגות עם שטח רחב נעשית במהירות ובקלות, יחסית. אין שום מתקן מפריע ויש מרחב מעולה. תפוקת העבודה כאן רבה לכל זמן נתון והדבר משפיע, במקרים רבים, גם על התעריף המופחת. בגגות קטנים שעליהם יש מתקני דודי שמש וקולטים, השיטה יעילה פחות בגלל רגלי המתקנים. כאן יש צורך לחתוך את היריעות ולמלא את החתכים בחומרי איטום ביטומניים אחרים או זפת, כך, שהדבר אינו תמיד כדאי, ובנוסף, יש קושי ליצור איטום מושלם. בגגות כאלו יעדיפו, לרוב, למרוח זפת המצליחה לעטוף היטב את רגלי המתקנים. ניתן, אם מתעקשים, כמובן, להשתמש ביריעות ביטומניות אלא שאז יש צורך לפרק את הדודים והמתקנים האחרים ולאחר מכן, להרכיבם מחדש. מדובר, לכל הדעות, בעבודה מתישה ומורכבת.

איטום לגגות מרוצפים ולגגות שעברו זיפות

איטום ביריעות ביטומניות מתאים גם לגגות מרוצפים. את היריעות מניחים בשיטת עבודה דומה, ולאחר מכן, מדביקים את המרצפות. בין היריעות למרצפות מקובל להניח שכבת חול או חצץ דק הנקרא סומסום.   כך גם לגבי מרפסות פתוחות. במידה ומבקשים לבצע איטום על גג מרוצף קיים, יש צורך תחילה לעקור את המרצפות להניח את האיטום ולרצף מחדש. לא מקובל להניח יריעות על גגות שעברו איטום בחומרים שאינם ביטומניים דוגמת: חומרי איטום אקריליים ועוד בגלל שהאיטום לא יידבק אליהם. ניתן להניח יריעות אלו על זפת הנחשבת לחומר מאותה משפחה. מומלץ תמיד לבצע ניקוי  יסודי לגג.

איזה סוגי יריעות ביטומניות משמשים לאיטום?

קיימים שני סוגי יריעות בעלות תכונות מעט שונות. יריעה אחת נקראת APP העמידה מאוד לחום ולקרני השמש, ולכן, מאוד מקובל להניח אותה על הגגות הישראליים החמים. יש לה שכבה עליונה לבנה הנקראת אגרגט היוצרת גם סוג של בידוד מחום. היריעה השנייה נקראת SBS שהינה  עמידה לקור של עד מינוס 10 מעלות צלסיוס. משום כך, משתמשים בה רבות לאיטום מרתפים, מקלטים וחדרים נמוכים אחרים. לא רצוי לעשות בה שימוש לגגות בגלל אלסטיות החומר שעלולה להיפגע מחום השמש, מה שיפגום באיטום עצמו. משווקים בתחום מוכרים את שתי היריעות וניתן להתייעץ עימם רבות.

מה העובי של היריעות?

כל היריעות מגיעות בעובי  של 4 או 5 מ"מ. הבחירה בסוג היריעה נעשית על פי סוג המבנה. מבנים תעשייתיים, קניונים ואחרים מהקטגוריה הזאת יעדיפו, לרוב, את היריעות העבות והמסיביות יותר. כאשר פרטיים יכולים להסתפק ביריעות 4 מ"מ איכותיות. ההחלטה לגבי סוג היריעה הנדרשת בכל סיטואציה נקבעת על פי שיקולים מקצועיים  של בעלי מקצוע ועל פי רצון הבעלים. ניתן לפרוס אותן בשכבה אחת או שתיים כאשר יריעה בעובי 5 מ"מ הינה טובה למרבית הסיטואציות. יחד עם זאת, קיימים תקנים, כמו למשל, בגגות מרוצפים בהם יש להניח שתי שכבות של 5 מ"מ, אבל בעל המקום יכול לבחור באלו הדקות יותר משיקוליו הוא. בבתים פרטיים ניתן להיעזר רבות בחברה  המתקינה היכולה לייעץ רבות לכל מתלבט.

מהם ההכנות המקדימות שמבצעים לפני האיטום?

איטום בשיטה זאת נעשה לגגות כולל למרוצפים ולמרתפים וחדרים תת קרקעיים ונמוכים. בעל המבנה חייב להכין את המקום המיועד לאיטום. הכנות הגג נחשבות למורכבות מאוד והן משתנות בעת שמדובר על גג חדש, גג מרוצף או גג עם איטום קודם אחר, וכדומה. איטום מרתפים הינו מהמאתגרים ביותר שיש, וגם כאן יש לבצע עבודת הכנה ספציפיות.

גג חדש – עיקר החשיבות בעבודות גג חדש הוא ביצירת שיפועים נכונים וניקוז מתאים. השיפוע  הרצוי הוא של 1% לפחות לכיוון המרזב. יש צורך להכין גם רולקות בטון מעוגלות בקצוות הגג ובמפגש בינו ובין הקירות. תפקידן הוא למנוע סדקים בנקודות השקה אלו. יש חשיבות ליציקת בטון או בטקל (בטון קל) הנעשית על פי הכללים כולל הצפתו למשך מספר ימים כדי לחזקו ולהפכו לעמיד יותר. בגגות מרוצפים, למשל, יש צורך לבצע גם יציקת סף הפרדה מתחת לפתח היציאה לגג, שתפקידו היא למנוע חדירת מים אל מתחת לאריחים. תשומת לב מיוחדת מקדישים לניקוז נכון וליצירת מערך מרזבים יעילים שיובילו את מי הגשמים לקרקע. ההכנות הללו חיוניות ונועדו למנוע חדירת מים במצב שיש פגם באיטום וגם כאשר הוא מתבלה לאורך זמן.

גג מרוצף – בגג מרוצף יש צורך תחילה לעקור את הריצוף הקיים ואז לבצע  את ההכנות שהינן דומות להכנות שצוינו לגבי גג חדש. היות ומדובר בבניין קיים הרי שכאן העבודות תהיינה מעט מורכבות יותר בגלל הצורך לפרק ולבנות את כל התשתית מחדש. לאחר האיטום יש לרצף במרצפות חדשות וזוהי הזדמנות נהדרת להתחדשות ולשינוי. במקרים רבים, חברת האיטום אף מבצעת את הריצוף, וכדאי להפקיד את העבודה אצלה כדי לקבל שירות מקיף ועבודה מושלמת.

גג עם איטום קודם – לא מומלץ להניח יריעות על גג שקיים בו איטום מחומרי איטום אחרים שהם אינם על בסיס ביטומני. ראשית, יש צורך  לקלף איטום קיים והדבר אפשרי בעבודה מאומצת. המאמץ, במקרים רבים כדאי בגלל יעילות האיטום החדש.

איטום מרתפים ומבנים תת קרקעיים אחרים –  כאשר מדובר על מבנה הממוקם מעל אדמה רגילה שאיננה תופחת אזי ההכנה הראשונית כוללת יציקת רצפה מבטון רזה בעובי של 5 ס"מ הכוללת זיון רשת. את הבטון יוצקים גם על הקיר של המבנה עד לגובה 30 ס"מ כדי שיתלכד עם שכבת האיטום המגיעה אחר כך. במבנים על אדמה תופחת יש לצקת את הבטון על ארגזי פוליסטרן מוקצף המונח על הקרקע. במקרה הנ"ל, מניחים יריעות נייר זפת כחומר מקשר. בשני המקרים מניחים יריעות כפולות מסוג SBS בעובי של 4 מ"מ ובשתי שכבות.

הכנת הקירות חשובה אף היא ויש לוודא שקיר הבטון יהיה חלק וללא קוצים ובליטות ממתכת. את הקוצים יש לחתוך לעומק של  סנטימטר אחד ולמלא את השקע שנוצר בטיט צמנטי. במידה והקיר אינו חלק יש ליצור עליו שכבת טיח צמנטי שמעורב בו תוספת של חומר אקרילי. כל יציקה יש לבצע על פי התקן כולל אשפרה מתאימה במים למשך מספר ימים. כעת גם הרצפות וגם הקירות מוכנים להנחת היריעות הביטומניות ולהלחמתן. מדובר על עבודה שעושים אותה במספר ימים ובמרווחים בין כל שלב.

מהם שלבי העבודה של איטום ביריעות ביטומניות?

תחילת התהליך הוא במריחת חומר מקשר על הגג הקיים שתפקידו הוא לגרום ליריעות להיצמד טוב יותר. החומר, אשר נקרא פרמייר, מתפקד טוב מאוד כאשר הוא נמרח או מרוסס על בטון חשוף. בשלב הבא מניחים את היריעות. ניתן להניח שכבה אחת או שתיים, הכול בהתאם לתכנית האיטום שנקבעה על פי צרכי הלקוח ורצונו. כמובן, שאיטום כפול נחשב ליעיל יותר.

כאשר מניחים שתי יריעות אזי מניחים קודם יריעה שחורה ולאחריה לבנה המבודדת את המשטח מחום השמש. את היריעות מדביקים אלו לאלו על ידי דבק מיוחד המיועד למטרות אלו או באמצעות חימום קצוות היריעות. ההחלטה בין חימום ודבק היא מקצועית ותלויה בתנאי המקום. המבער באמצעותו מתבצעת ההלחמה עלול לפגוע, למשל, בחומרים קיימים דוגמת: גבס, פח או אסבסט.  ההקפדה על החיבור היא רבה מאוד מאחר וחיבור לא מוצלח עלול לגרום לחדירת מים בין תפרי היריעות.

הלחמת היריעות נעשית בכיוון הפוך לשיפוע. כלומר, מהנקודות הנמוכות כלפי מעלה. בכך מקטינים את הסיכוי לחדירת מים בין נקודות ההשקה של היריעות. בסוף התהליך יש צורך לבצע גימור מתאים בקצוות היריעות כדי שהן לא תיהרסנה והריתוך לא יתפרק. יש לוודא שקצוות היריעות תוצמדנה היטב לקיר כדי למנוע חדירת מים. לאורך כל היקף הגג יש למרוח חומר ביטומני שייתן אחיזה טובה ליריעות. כאשר מדובר על גג מרוצף יש להתקין נקז דו מפלסי שתפקידו הוא לנקז את המים מעל המרצפות, וכן, את המים שעלולים לחדור מתחתן. הדבר חשוב גם לכדי למנוע לחץ על היריעות ומשקל נוסף על הגג.

מה עושים לאחר סיום עבודות האיטום?

לאחר סיום העבודה מבצעים בדיקה על ידי הצפת הגג במים כדי לגלות נזילות. הטסט נעשה לפחות ליממה והמים חייבים להיות בגובה מתאים. במקרה של גגות מרוצפים –  לפחות בגובה של כ 5  ס"מ מעל לגובה הריצוף המתוכנן. הבדיקה הזאת חייבת להיעשות על פי התקן מאחר שגילוי כשלי איטום בעת הזאת הינם חיוניים מאוד.  יחד עם זאת, המבחן האמיתי הינו בחורף הגשום, ולרוב, כאשר הבניין כבר מאוכלס. בגלל העובדה הנ"ל מקפידה חברת איטום מקצועית על עבודה תקנית ומושקעת. תיקון מאוחר נחשב למסובך ומורכב מאוד ומלווה בהשקעה כספית רבה ומיותרת ובעגמת נפש לדיירים ולחברת האיטום כאחד.

כיצד שתדעו שבחרתם בחברה מקצועית לאיטום ביריעות ביטומניות?

מכל מקום, היתרונות שמספק איטום ביריעות ביטומניות גורם לכך שרבים מבעלי המבנים רוכשים את השירות הנ"ל עבור המבנים בבעלותם. בעיקר, בגלל שהם רוצים פתרון מעולה. איטום זה מתאים, בעצם, לכל סוגי המבנים ובהם בתים פרטיים, מגדלי משרדים, בתי מלאכה, מפעלים, קניונים ומבנים אחרים בעלי שטח גדול.

איטום יעיל ימנע נזילות הגורמות להתפוררות טיח וצבע, ליצירת טחב הגורם לאוויר לח בתוך החלל ועוד. מה שעלול להוביל לבעיות בריאות במערכות הנשימה של השוהים במקום. מומלץ לקבל שירות מחברה מקצועית ובעלת מוניטין בשוק.

למנהליה יש ידע רב וניסיון מוכח עקב מתן שירותי איטום מורכבים ללקוחות ממגזרים שונים. יש ברשותה תשתית מיוחדת הכוללת מכשור נדרש, חומרים איכותיים וצוותי עבודה מקצועיים ומסורים. השירות ניתן לאורך כל ימות השנה וכולל עבודות לקריאות מסודרות ולמקרי חירום עקב נזילות פתאומיות. השירות כולל ייעוץ הניתן על ידי מומחי החברה. לחברה אתר מסודר שבו ניתן לקבל מידע וליצור קשר עם ההנהלה.

אנא, פנו אלינו בכל עת לקבלת מידע והסברים ולקביעת מועד לביצוע  העבודה. כל לקוח יזכה לתגובה מהירה, ליחס אישי וכמובן, לעבודה מקצועית מהמעלה הראשונה.

מערכת איטום עיקרית

איטום ביריעות ביטומניות משמשות כמערכת איטום עיקרית למבנים. שמן מגיע מן היריעות שמבוססות על חומר בשם ביטומן, שזהו מוצר המתרכך בחום והוא תוצר זיקוק של נפט גולמי, הפט הגולמי מושבח בחומרים שונים כמו פולימר אלסטי, והיריעות משוריינות עם פוליאסטר חזק וגמיש, ולכן זה מקנה להן כושר איטום גבוה לסדקים רבים בכל תשתית. ישנו בארץ תקן ליריעות ביטומניות שמגדיר את התכונות הנדרשות מן המוצר, וכן מקיים את אבטחת האיכות והתפקוד של היריעות לשנים רבות. תקן זה הוא תקן מחייב בעבודה על פי חוק, ואסור לשווק בארץ יריעות שאינן עומדות בו בתקן זה.

איטום בעזרת יריעות ביטומניות יריעות איכותיות מאד

חשוב יהיה לבחור בחברה שהיא משווקת יריעות תקניות כלומר יריעות בעלות תו תקן, וחשוב לבחור בחברת יצרנית היריעות הגדולה בעולם. חשוב שהיריעות הביטומניות מתוצרת החברה יהיו יריעות איכותיות מאד, נוחות לעבודה וקלות ליישום, יריעות שמותאמות לאקלים החם בישראל וכן שיבטיחו אמינות גבוהה למערכת האיטום לאורך זמן.

איטום ביריעות ביטומניות מגוון של מוצרים

איטום בביריעות ביטומניות ישנו מגוון גדול מוצרים כאשר האותיות הלועזיות עליהן מציינות את סוג הפולימרים בהם נעשה שימוש לשם השבחת היריעה. במקרים של איטום מסוג זה באמצעות יריעה זה שונה מאיטום שמתבצע על ידי מכונה חשמלית, בדרך כלל בלחצים גבוהים ועם פיית הזרקה, בדרך כלל לצרכי תיקונים, בעוד שהיריעות מיועדות יותר לתהליך בסיסי של בנייה והרכבה למניעת איטום.

לעומת זאת בחומרי הזרקה יש תגובות שונות למגע עם מים בצורה איטית יותר או מהירה יותר, וזה תלוי באורך המסלול שהוא אמור לעבור עד למילוי מלא של הסדק ועד לתיקון הנזילה. בכל מקרה כל סוג של איטום הוא עניין מורכב המחייב את מלוא הידע, הניסיון וההדרכה. לכן חשוב לבחור בחברה מקצועית ומנוסה שמשווקת יריעות איטום או חומרי הזרקה של אחת החברות הידועות והמובילות בעולם, ואשר מוצרי האיטום והזרקה שלה משמשים בהצלחה מזה שנים רבות בפרויקטים מובילים ומורכבים ברחבי העולם. חשוב לקבל מידע מקדים עם יועצים טכניים של החברה, ושיהיו בעלי ידע וניסיון רב בנושא לשם פתרון בעיות איטום מורכבות בכל מקום, להציע פיתרון איכותי ואף למקומות קשים במיוחד לתיקון.

שתפו ברשתות חברתיות

באותו נושא

איטום גגות בחיפה

איטום גגות בצפון

כאשר מדובר באיטום גגות בצפון, פתרונות אמינים ועמידים הם קריטיים. תנאי מזג האוויר הקיצוניים באזור זה דורשים טיפול נוסף, איטום ותיקוני גגות. במאמר זה נחקור

קרא עוד »
איטום גגות בחיפה

איטום גגות ברמת גן

כשמדובר בהגנה על הבית שלכם, גג אטום היטב הוא קריטי. במאמר זה נדון בבעיות הגג הנפוצות של בעלי בתים ברמת גן, סימנים לגג פגום, יתרונות

קרא עוד »
איטום גגות בפתח תקווה

איטום גגות בפתח תקווה

נמאס לכם להתעסק עם גגות דולפים בחיפה? איטום הגג שלכם יכול להיות הפתרון שאתם מחפשים. שירותי איטום גגות חיוניים להגנה על ביתכם מפני ההשפעות המזיקות

קרא עוד »
איטום גגות בחיפה

איטום גגות בחיפה

נמאס לכם להתעסק עם גגות דולפים בחיפה? איטום הגג שלכם יכול להיות הפתרון שאתם מחפשים. שירותי איטום גגות חיוניים להגנה על ביתכם מפני ההשפעות המזיקות

קרא עוד »
איטום מבנים

איטום מבנים

  איטום מבנים הינה מלאכה אשר צריכה להיעשות בצורה מקצועית ומיומנת על ידי בעל מקצוע מתמחה בתחום. אנו עדים למגוון רחב של מצבים בהם אנו

קרא עוד »

איטום בהתזה

עולמות האיטום טומנים בחובם לא מעט אתגרים ושיטות לשם איטום גגות. אחת מן השיטות המובילות והמודרניות כיום בעולמות האיטום נקראת איטום בהתזה. שיטה זו נותנת

קרא עוד »